Uw GmbH is opgericht – en hoe nu verder?
Uw Duitse bedrijf is werkelijkheid geworden! En wat staat u te wachten na de oprichting?
Uw Duitse bedrijf is werkelijkheid geworden! Vanaf het begin van het oprichtingsproces, tot en met de registratie van uw bedrijf bij alle noodzakelijke instanties, heeft INDIPA u bijgestaan. Natuurlijk wilt u zich nu concentreren op uw Duitse bedrijfsactiviteiten, om van uw GmbH een succesvol Duits bedrijf te maken. Maar wat staat u te wachten na de oprichting?
Wat komt er na de oprichting op u af?
Overheidsinstanties:
Nadat uw Duitse bedrijf is ingeschreven in het Duitse handelsregister en bij de stad waar uw bedrijf is gevestigd, worden diverse Duitse instanties en instellingen automatisch op de hoogte gesteld van deze nieuwe oprichting. En dat leidt tot nogal wat correspondentie.
De stad van uw Duitse zetel zal contact met u opnemen over de prognose voor de soorten inkomstenbelasting. Ook de belastingdienst zal contact met u opnemen, om u te wijzen op de verplichte inschrijving in het belastingregister en betreffende de periodieke BTW- en belastingaangiften. De arbeidsinspectie zal willen weten hoeveel werknemers uw Duitse onderneming in dienst neemt, zodat uw bijdrage kan worden vastgesteld. En om die informatie te kunnen doorgeven, dient u het nummer te vermelden dat u door het “Arbeitsamt” wordt toegestuurd, een andere formele brief.
Kortom, het is te verwachten dat ná de oprichting van uw nieuwe Duitse onderneming vele instanties contact met u opnemen en om informatie vragen die op een snelle en correcte manier moet worden gearchiveerd.
Belastingadviseur:
Zodra u economische activiteiten ontplooit op Duitse bodem, vallen deze activiteiten onder de Duitse belastingregels. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk te zorgen voor de registratie van uw Duitse bedrijf bij de belastingdienst, om uw nationale en internationale fiscale nummers te ontvangen. Bovendien moet uw bedrijf maandelijks een belastingaangifte doen, wat alleen met behulp van de juiste software kan worden gedaan. Om onnodige fouten en ergernissen te voorkomen, raden wij u sterk aan een Duitse boekhouder / belastingadviseur in de arm te nemen die hiervoor zorgdraagt.
UBO-register:
Op grond van de Europese anti-witwaswetgeving moeten alle uiteindelijke begunstigden van uw GmbH worden geregistreerd in het zogenaamde “Transparenzregister”, in Nederland bekend als het UBO-register. U kunt de registratie online doen door te klikken op de volgende link: https://www.transparenzregister.de. Zoals voor alle verplichte registraties geldt, kan het achterwege laten van registratie leiden tot (hoge) boetes.
Administratie:
Het is inmiddels duidelijk dat er na de oprichting nogal wat administratieve handelingen moeten worden verricht. Vooral met betrekking tot alle formele correspondentie is het belangrijk te weten, op welke correspondentie wanneer en vooral ook hoe moet worden gereageerd. Vooral omdat sommige Duitse autoriteiten strenge maatregelen hanteren als een adequate reactie uitblijft.
Dit is echter geen aanleiding tot stress of zelfs tot het heroverwegen van uw oprichtingsplannen. Op basis van onze jarenlange ervaring kunnen wij u ook ná de oprichting verder ondersteunen en alle administratieve rompslomp uit handen nemen, zodat u zich op uw Duitse activiteiten kunt concentreren .
INDIPA’s ondersteuning na de oprichting
Lees hier verder om erachter te komen hoe INDIPA u na de oprichting kan bijstaan en alle administratieve zaken namens u op een adequate en professionele manier kan afhandelen.
Ondernemen in Duitsland
Uw contactpersoon
Voor al uw vragen met betrekking tot de Duitse markt, neem graag contact op met Nicoline!
Weer en tijd
Referenties
“Het was een groot genoegen met het INDIPA-team samen te werken. Gezamenlijk hebben we onze GmbH opgericht en onze eerste Duitse klanten gewonnen. Geweldig!”
“INDIPA heeft ons fantastisch geholpen bij het oprichten van een GmbH en alles wat daarbij komt kijken! Het team is snel, professioneel en een goede ondersteuning geweest bij zo’n belangrijke stap. Maar ook in het verlenen van de customer service aan onze klanten, verricht INDIPA goed werk en zijn we dik tevreden. Iedereen die de stap naar Duitsland wil maken, adviseren wij INDIPA!”
“Dankzij INDIPA is onze Duitse helpdesk altijd bereikbaar! De medewerkers van INDIPA hebben uitgebreide kennis van ons bedrijf en onze producten en kunnen daardoor onze klanten telefonisch goed en professioneel adviseren.”
“We hebben vele verhalen gehoord over de moeilijkheden en het belang van papierwerk in Duitsland voordat we met de oprichting van ons bedrijf in Duitsland begonnen. De beste beslissing was om INDIPA in te schakelen voor het opstarten van ons bedrijf. Zij hebben ons perfect ondersteund en onze start zeer gemakkelijk gemaakt.”
“Wij zijn al ongeveer 8 jaar klant bij INDIPA en waarderen de betrouwbare service zeer. Het is geweldig om zo flexibel gebruik te kunnen maken van het gelijkvloerse pand in Düsseldorf. Hier kunnen we onze Duitse klanten gemakkelijk ontvangen en hen in een ontspannen sfeer onze rolstoelen en zithulpmiddelen laten zien en hen individueel adviseren.”
“Sinds 2005 zijn wij actief op de Duitse markt en hoewel wij goed Duits spreken en dicht bij de Duitse grens gevestigd zijn, zochten wij een Duits aanspreekpunt. Een eigen vestiging was zeker in het begin te kostbaar, zodat wij bij INDIPA terechtkwamen. Wij zijn zeer tevreden over de service van INDIPA. Ons Duitse telefoonnummer is tijdens kantooruren altijd bereikbaar, de telefonistes zijn erg aardig, servicegericht, en zelfstandig. Ze hebben ondertussen zelfs toegang tot onze bedrijfsdatabase zodat heel veel vragen al direct afgewerkt kunnen worden. INDIPA zorgt ook voor het versturen van herinneringen, en wanneer het een keer nodig is, voor de incasso van moeilijk te innen vorderingen. Je hebt het gevoel dat de medewerkers van INDIPA, waarvan enkelen ook Nederlands spreken, onze eigen medewerkers zijn. De kosten van de service zijn alleszins redelijk en doorzichtig. Wij kunnen INDIPA ten volle aanbevelen.”
“INDIPA organiseert voor ons de volledige klantenservice, inclusief de verkoopbinnendienst. INDIPA is geïntegreerd in onze eigen organisatie en draagt bij aan de professionele uitstraling die we graag willen hebben. Het is indrukwekkend hoe flexibel en toch professioneel INDIPA er voor ons is. We hebben lang geaarzeld voordat we besloten met hen in zee te gaan. De samenwerking heeft geleid tot een sterke groei van de omzet in Duitsland en aangrenzende landen en het succes dat we hebben bewijst dat we de juiste beslissing gemaakt hebben!”